jak napisac dobre pisamo reklamacyjne

Jak napisać dobre pismo reklamacyjne?

Dobre pismo reklamacyjne, czyli jakie? Prawidłowo sporządzone? Rozpatrzone pozytywnie? Zapewne każda z tych odpowiedzi jest właściwa. W poprzednim artykule pt. Zwrot i reklamacja produktu kupionego stacjonarnie i przez Internet >>klik<< dowiedziałeś się:

  • jaka jest różnica pomiędzy reklamacją a zwrotem,
  • jakie prawa przysługują konsumentom,
  • na jakie terminy zwrócić szczególną uwagę.

Skoro już wiesz, że masz podstawy do tego, aby złożyć reklamację, pozostaje tylko napisać samo pismo reklamacyjne. Oczywiście, w sklepie zazwyczaj dysponują gotowym szablonem, który uzupełniają Twoimi danymi. Musisz go jedynie podpisać. Lepiej jednak nie korzystać z tej (jakże wygodnej) opcji i poświęcić kilka (-naście) minut na sporządzenie własnego dokumentu. Dlaczego? O praktycznych zaletach takiej praktyki wspomnę w dalszej części artykułu.  Jeżeli uważasz, że wolisz skorzystać z gotowych wzorców to jasne, możesz to zrobić – Twój wybór.

Gdybyś jednak chciał napisać swoje pismo, to poniżej znajdziesz kilka gotowych wskazówek.

Pismo reklamacyjne do pobrania: >>POBIERZ<<

Zwróć uwagę na miejsca podkreślone na czerwono. Bardzo ważne jest to, jak długi czas upłynął od momentu stwierdzenia wady (14 listopada) do jej zgłoszenia. Nie chodzi tu jednak o datę sporządzenia wniosku (prawy, górny róg), ale o moment jej przyjęcia w sklepie. Musi to być różnica mniejsza niż 2 miesiące, aby Twoja reklamacja mogła zostać przyjęta. Od momentu przyjęcia reklamacji, firma ma 14 dni na odpowiedź. Jeżeli nie zrobi tego w terminie, to jest to jednoznacznie ze zgodą na nasze żądania. Odpowiedz może mieć formę listu, e-maila, a nawet SMS-a. Spójrz na dane nadawcy (podkreślone na niebiesko).  Podanie jedynie adresu z pominięciem numeru telefonu i e-mailu uniemożliwia natychmiastowy kontakt w celu ewentualnego odrzucenia Twojej reklamacji i zwiększa szanse na to, ze Twoje warunki zostaną spełnione; Pamiętaj! W przypadku przedmiotów zakupionych przed 2015 r. lista warunków, które możesz postawić, jest ograniczona! Więcej na ten temat w poprzednim wpisie, zatytułowanym: Zwrot i reklamacja towaru kupionego stacjonarnie i przez Internet. Sporządzenie własnego wniosku ma tę zaletę, ze to Ty decydujesz, co się w niej znajdzie. Nie musisz podawać danych, których wymagają gotowe formularze i nie musisz martwic się o ograniczoną ilość miejsca na wpisanie usterki, którą zazwyczaj i tak, w sposób lakoniczny, określa sprzedawca. Warto tez powołać się w swojej reklamacji na odpowiedni artykuł Kodeksu Cywilnego. Weź pod uwagę, ze czasem wystarczy uprzejmie poinformować o zaistniałej sytuacji i pozwolić uprzejmemu sprzedawcy na rozwiązanie naszego problemu bez potrzeby powoływania się na prawo.

Składając pismo, pamiętaj także, by wziąć ze sobą kopię i poprosić o wpisanie na niej daty i potwierdzenia przyjęcia reklamacji. Od tego terminu odliczaj 14 dni.
Co jeśli w sklepie nie przyjmą naszego pisma? Zakomunikuj sprzedawcy, ze masz prawo złożyć wniosek i liczyć, ze zostanie on przyjęty. Jeżeli jednak wszystko wskazuje na to, ze kierownictwo zabroniło przyjmowania reklamacji innych, niż te przygotowane przez sklep, wyślij je pocztą . Możesz tez zgodzić się na wypełnienie formularza, ale bez podawania e-maila i telefonu.

Łukasz Wójcicki
NZS Uniwersytetu Wrocławskiego

 

Autor Gościnny

Autor Gościnny

Artykuły pisane przez autorów, występujących na blogu NZS gościnnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *