12665715_10207059841312437_1818996420_n

Rebranding projektu „Akcja Historia”

Akcja historia to nowa inicjatywa Niezależnego Zrzeszenia Studentów, która powstała w oparciu o projekt Wielkie Korepetycje z Historii. Rebranding poprzedniego formatu miał na celu przede wszystkim odświeżenie wizerunku oraz dotarcie do szerszego grona odbiorców. Jak przebiegał? Czego dotyczył? Co było najtrudniejsze? Na te i inne pytania odpowiada Norbert Korus, ogólnopolski koordynator projektu.

Czym był projekt Wielkie Korepetycje z Historii? Jak powstał? Jaka była jego misja?

WKzH były projektem poświęconym promowaniu historii Polski. Poszczególne edycje miały swoją tematykę poświęconą np. tematyce PRL czy Żołnierzom Wyklętym. Wpisywały się w jedno z założeń NZS jako organizacji kształtującej świadomych obywateli.

Czym jest Akcja Historia? Jaka jest misja projektu?

Akcja Historia w głównej mierze kontynuuje cele jakie stawiały przed sobą Wielkie Korepetycje z Historii. Przede wszystkim chodzi nam o jak najbardziej skuteczne promowanie historii najnowszej Polski wśród studentów. Zrezygnowaliśmy z przygotowywania edycji tematycznych na rzecz większej różnorodności tematów wydarzeń organizowanych w regionach. Mamy też kilka pomysłów na zmianę postrzegania historii jako nudnej gałęzi nauki, o czym niebawem się przekonacie. Wierzymy, że dzięki naszym działaniom i podjętym decyzjom, projekt będzie bardziej atrakcyjny dla odbiorcy.

W jaki sposób była budowana marka projektu?

Myśląc o nowej nazwie, zastanawiałem się nad tym jakie skojarzenia powinna wywoływać u odbiorcy. Przede wszystkim zależało mi na tym, by nazwa była krótsza, konkretna i bardziej dynamiczna. W pracach nad nową nazwą w ramach CKP [CKP – Centrum Krajowe Projektu] staraliśmy się zawrzeć ją w maksymalnie dwóch słowach i to też był jeden z głównych wyznaczników jakimi się kierowaliśmy. Spośród kilkunastu propozycji, wytypowaliśmy kilka, naszym zdaniem, najlepszych i wraz z Zarządem Krajowym wybraliśmy obecną nazwę jako tą, która wszystkim nam najbardziej przypadła do gustu.

Na czym polegał rebranding projektu? W jakich jego dziedzinach skupiono się na zmianach, a co pozostało takie samo? Dlaczego zrezygnowano z dotychczasowej grafiki/nazwy?

Przyznam szczerze, że pierwotnie rozważałem wraz z CKP wyłącznie zmianę logo, które naszym zdaniem nie było zbyt przejrzyste. Rafał Smuga podrzucił nam pod rozwagę pomysł zmiany nazwy projektu. Wielkie Korepetycje z Historii to dość długa nazwa, która mogłaby okazać się dość problematyczna przy tworzeniu nowej identyfikacji wizerunkowej. Ponadto mieliśmy wrażenie, że poprzednia nazwa trochę się zużyła i nie pasowała do naszej wizji projektu. Rebranding projektu chcieliśmy przeprowadzić przed obradami Komisji Krajowej w Poznaniu. Niemniej jednak, od wymyślenia i akceptacji nowej nazwy czekała nas dość długa droga do zamknięcia całego procesu. Przede wszystkim, czekało nas stworzenie nowego logo i związanych z nim grafik. Prace nad koncepcją logo i dobraniem jego kolorystyki zajęły mi w sumie kilka intensywnych dni. Po uzyskaniu akceptacji ze strony krajowego PR-u rozpoczęliśmy prace nad innymi grafikami i wyglądem ofert partnerskich. Ostatecznie cały proces udało się ukończyć przed Zjazdem KK w Poznaniu.

W jaki sposób zmiana wizerunku miała wpłynąć na komunikację z odbiorcą? Do jakiego odbiorcy obecnie jest skierowana marka Akcja Historia?

Zmiana wizerunku projektu miała przede wszystkim nadać projektowi nowoczesny charakter. To, że dotyczy on historii nie musi wcale oznaczać, że powinien być archaiczny! W stosunku do WKzH zrezygnowaliśmy w nazwie z dydaktycznego aspektu, który dla potencjalnego odbiorcy mógł być mało atrakcyjny, a dodatkowo skróciliśmy i nadaliśmy nazwie bardziej dynamiczny charakter. Obecnie, projekt kierujemy w znacznej mierze do studentów, chociaż przewidujemy też jedno przedsięwzięcie kierowane do licealistów. Naszymi odbiorcami są też adresaci naszych treści na Facebooku, w zdecydowanej większości również w przedziale wiekowym 18-24.

Kiedy pojawił się pomysł zmiany wizerunku? Kto zainicjował działania, a kto je przeprowadził? Ile osób pracowało nad zmianą wizerunku? Jak wyglądała praca – harmonogram działań, podejmowanie działania? Ile czasu minęło od pomysłu do wdrożenia? Czy rebranding został zakończony, czy jeszcze jest w trakcie wdrażania?

Rebranding, w tym najbardziej fundamentalnych aspektach, został już zakończony. Na ten moment czekamy jeszcze na nową stronę internetową i planujemy wdrożenie ujednolicenia grafik publikowanych na fanpage’u. Na pewno zawitamy również w przynajmniej jeszcze jednym kanale społecznościowym. Oczywiście, dalej planujemy rozwijać nasz fanpage.

Co jest najtrudniejsze podczas rebrandingu? Z jakimi spotkaliście się problemami? Jak poradziliście sobie z trudnościami? Czy można było ich uniknąć?

Co dla nas było najtrudniejsze? Chyba wybranie dobrej nazwy spośród kilkunastu, może kilkudziesięciu propozycji, które stworzyliśmy. Ostatecznie, jak to często było, stanęło na jednej z pierwszych 😉 Co było problematyczne? Na pewno nasze niewielkie doświadczenie w przeprowadzeniu rebrandingu, ale otrzymaliśmy wsparcie ze strony Marty Rozkwitalskiej i Rafała Smugi i cały proces udało się przeprowadzić dość sprawnie.

Jak oceniacie skuteczność zmian? Co uznajecie za sukces, a co za porażkę?

Na tym etapie trudno nam jeszcze ocenić skuteczność zmian, chociaż z wielu stron słyszałem pochlebne opinie na ich temat, które mnie cieszą. Regiony również przyjęły te zmiany przychylnie, więc to jest nasz sukces. Na pewno trudno ocenić proces, który jeszcze nie jest w stu procentach zakończony, bo pozostało kilka rzeczy do zrobienia. Zdecydowanie więcej będzie też można powiedzieć po pierwszych wydarzeniach organizowanych przez Akcję Historię i w przyszłych edycjach projektu. Jednym z założeń nam przyświecających było stworzenie marki, która za kilka lat stanie się rozpoznawalna i jednoznacznie kojarzona z NZS. Czas pokaże, czy to się udało 

Co poradzilibyście osobie planującej rebranding? (rada, która Waszym zdaniem ułatwiłaby realizację zmian, gdyby ktoś Wam jej udzielił)

Na pewno warto rozważyć wszystkie „za” i „przeciw” i przemyśleć co chce osiągnąć się poprzez taką zmianę. Ważne jest też dobre zorganizowanie pracy w okresie przemiany 😉

Jeżeli zainteresował Was projekt, więcej informacji znajdziecie tutaj :)

Magdalena Frej

Magdalena Frej

Z rozsądku - studentka finansów i rachunkowości. Wolny czas z przyjemnością poświęcam na czytanie książek, polskie kino i sport. Zakochana w polskich górach, marzę by kiedyś tam zamieszkać na stałe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *