12656316_1331418880217488_1098106886_o (1)

Rebranding projektu „Drogowskazy Kariery”

W kolejnej części cyklu dotyczącego rebrandingu (ostatnim razem mowa była o „Akcji Historia” >>klik<<)przedstawiamy Wam „Drogowskazy Kariery”. To projekt Niezależnego Zrzeszenia Studentów, który ma na celu przygotowanie uczestników szkoleń do zdobycia  praktycznej wiedzy, pomagającej wyróżnić się na rynku pracy. Czego obecnie dotyczą zmiany w wizerunku DK-ów? Co można uznać za sukces, a co za porażkę? W wywiadzie rozmawiam z Arkadiuszem Sempką, ogólnopolskim koordynatorem projektu.

Czym są Drogowskazy Kariery? Jaka jest misja projektu?

Drogowskazy Kariery są projektem edukacyjnym o zasięgu ogólnopolskim skierowanym do wszystkich studentów, niezależnie od roku czy kierunku studiów. W ramach projektu odbywają się warsztaty, case studies, debaty oraz szkolenia, które mają na celu przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy przydatnej w życiu zawodowym oraz pomagają odpowiedzieć na pytania, jak przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych czy jaką ścieżkę kariery wybrać.

Misją projektu jest umożliwienie studentom całej Polski nabycia oraz sprawdzenia umiejętności, które będą od nich wymagane przez przyszłych pracodawców, a także możliwość przekonania się czy to jest to, co się chce robić.

Jak powstał projekt?

Drogowskazy kariery powstały w 2007 roku w Szkole Głównej Handlowej i był to jeden z pierwszych większych projektów związanym z karierą i rynkiem pracy. Każda kolejna edycja zbierała coraz szersze kręgi zainteresowań w kraju, tj. był organizowany na innych uczelniach, gdzie istniał NZS, oraz część warsztatów odbywała się na uczelniach, na których nie było naszej organizacji. Jednym z ważniejszych momentów – moim zdaniem – było zorganizowanie 2 edycje wcześniej konkursu Odkrycie Rynku, który miał na celu wyłonienie najlepszego studenckiego start-upu. Teraz ten projekt jest praktycznie całkowicie samodzielny

W jaki sposób była budowana marka projektu?

Marka projektu była budowana przez ujednolicone materiały promocyjne w całym kraju. Chodzi tutaj głównie o plakaty, ulotki, notesy czy inne. Wszystkie one były identyczne, tak by niezależnie, gdzie warsztaty by się odbywały, jednoznacznie wskazywało to na DK. Oczywiście wzory na roll-upach mogły się różnić wyglądem, ale cały czas pozostawało to samo logo. Również na wszystkich materiałach promocyjnych udostępnianych w internecie np. infografiki posiadają logo projektu.

Na czym polegał rebranding projektu? W jakich jego dziedzinach skupiono się na zmianach, a co pozostało takie samo?

Cały rebranding polegał na zmianie logotypu projektu, ponieważ potrzebował on odświeżenia oraz ważność znaku towarowego w urzędzie patentowym zbliżała się do końca. W logotypie została zmieniona kolorystyka (przy czym cały czas przypomina on poprzedni). Również trzeba było zastrzec nowy logotyp w urzędzie patentowym.

W jaki sposób zmiana wizerunku miała wpłynąć na komunikację z odbiorcą? Do jakiego odbiorcy obecnie jest skierowana marka Drogowskazy Kariery?

Jak już wspominałem w poprzednim punkcie, logotyp został odświeżony. Swoim wyglądem ma być skierowany przede wszystkim do studentów, czyli ludzi młodych. Uważamy, że ten logotyp będzie lepiej reprezentował DK.

Kiedy pojawił się pomysł zmiany wizerunku? Kto zainicjował działania, a kto je przeprowadził? Ile osób nad tym pracowało? Jak wyglądała praca – harmonogram działań, podejmowanie działania? Ile czasu minęło od pomysłu do wdrożenia? Czy rebranding został zakończony, czy jeszcze jest w trakcie wdrażania?

Pomysł pojawił się przy organizacji poprzedniej edycji DK. Ówczesna koordynatorka wraz ze swoim CKP (przyp. red. Centrum Krajowe Projektów) rozpoczęła zmiany jeszcze przed finałem swojej edycji. Prace zaczęły się od konsultacji z grafikiem, który następnie przez kilka miesięcy przygotowywał różne wizualizacje samego logotypu, jak i materiałów promocyjnych. Kolejnym etapem był wybór ostatecznej wersji. W konsultacjach uczestniczyło bardzo wiele osób – stare i nowe CKP, stary i nowy Zarząd NZS SGH oraz ustępujący koordynatorzy regionalni i uczelniani (nowi nie byli jeszcze wybrani). Ostateczna decyzja została podjęta w czasie wakacji, tak by od nowego roku akademickiego pracować nad formalną i praktyczną częścią rebrandingu. Po uzyskaniu pełnych praw do wykorzystania znaku oraz wpisie w urzędzie patentowym nowy logotyp pojawił się na stronie i fanpage’u. Obecnie trwa przygotowywanie wszystkich materiałów promocyjnych już z nowym logo (co roku teczki, długopisy, notesy etc. mają inny motyw przewodni i przez to nowy wygląd).

Co jest najtrudniejsze podczas rebrandingu? Z jakimi spotkaliście się problemami? Jak poradziliście sobie z trudnościami? Czy można było ich uniknąć?

Najtrudniejsze z perspektywy CKP jest przekonanie regionów i uczelni biorących udział w projekcie o słuszności swojej decyzji. Bardzo ciężkie jest też przeprowadzenie zmian we wszystkich jednostkach w tym samym czasie – to jest obecnie nasz główny problem. Jak sobie poradzić? Być konsekwentnym w swoich decyzjach 

Kiedy, Waszym zdaniem, będzie można ocenić skuteczność przeprowadzonych zmian? Co uznacie za sukces, a co za porażkę? W jaki sposób mierzycie skuteczność wprowadzonych innowacji?

Myślę, że skuteczność przeprowadzonych zmian będzie można obiektywnie ocenić dopiero po kilku edycjach. Sukcesem dla nas będzie niewątpliwie wzrost, a nie spadek rozpoznawalności projektu i jego marki, zarówno wśród studentów, jak i potencjalnych partnerów. Zależy nam również na postrzeganiu projektu, jak i całej organizacji jako innowacyjnych i podążających za nowymi trendami. Skoro celem projektu jest ukazanie studentom, jak powinni oni reagować na zmieniające się trendy na rynku pracy, to sam projekt również powinien dopasowywać się do zmieniających się realiów. Porażką będzie sytuacja, w której osoby przyzwyczajone do starego logo, widząc nową jego wersję, nie skojarzą zmian i przykładowo nie wezmą przez to udziału w projekcie.

Czy dotychczasowe zmiany to koniec, czy planujecie jeszcze jakieś działania?

Większość działań zostało zakończonych, obecnie następuje wymiana trwałych środków promocyjnych, takimi jakimi są np. roll-upy

Co poradzilibyście osobie planującej rebranding? Rada, która Waszym zdaniem ułatwiłaby realizację zmian, gdyby ktoś udzielił jej Wam.

Przede wszystkim takie zmiany ze względu na swoją złożoność i rozciągnięcie w czasie wymagają dużo wcześniejszego zaplanowania. Należy też przeprowadzić badania trendów, przygotować kilka wersji nowych materiałów, by wybrać najlepszą opcję, która przypadnie do gustu większej liczbie osób o różnych gustach.

Jeżeli zainteresował Was projekt i chcecie się dowiedzieć czegoś więcej na temat Drogowskazów Kariery, więcej informacji znajdziecie tutaj :)

Magdalena Frej

Magdalena Frej

Z rozsądku - studentka finansów i rachunkowości. Wolny czas z przyjemnością poświęcam na czytanie książek, polskie kino i sport. Zakochana w polskich górach, marzę by kiedyś tam zamieszkać na stałe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *