43161-O3IFNJ

Wiosenne przesilenie, czyli jak cieszyć się z ładnej pogody pomimo zmęczenia?

Syndrom zmęczenia wiosennego sprawia, że nie masz chęci na nic. Problemy z koncentracją, wyczerpanie fizyczne, zmienność nastrojów czy bóle głowy to tylko część objawów, jakie dotykają nas podczas „przebudzenia ze snu zimowego”.

Skoro pogoda jest coraz lepsza, czemu czujemy się gorzej?

Zimą spędzamy mniej czasu na świeżym powietrzu, a organizm domaga się sycących, najlepiej tłustych i niezdrowych potraw. Brak słońca oraz dieta uboga w witaminy sprawiają, że wiosenne skoki ciśnienia oraz zmienna pogoda dają nam się we znaki. Najlepszye co możemy zrobić w tym okresie, to wsłuchać się w swój organizm i dostosować tempo życia do naszych możliwości. Profesor James Waterhouse z Wydziału Fizjologii Manchester University uważa, że jeśli odczuwamy przesilenie wiosenne, to jest to spowodowane ignorowaniem sygnałów, jakie wysyła nam nasze ciało.

Jak radzić sobie z wiosennym spadkiem formy?

W tym okresie należy szczególnie zwrócić uwagę, aby nie obciążać dodatkowo naszego organizmu. Podstawą jest odpowiednia ilość snu. Minimum, jakie pozwala nam się zregenerować, to 8 godzin. Wieczorem postaraj się wyciszyć ulubioną książką czy muzyką. Po przebudzeniu zacznij dzień od solidnego śniadania, które da Ci energię na cały dzień. Zmęczenie i apatia mogą być spowodowane niedoborem żelaza, magnezu lub witamin z grupy B. Zapomnij o kawie – wypłukuje minerały i daje jedynie chwilowe uczucie pobudzenia. W pogodne dni postaraj się wyjść na krótki spacer. Słońce stymuluje do pracy przysadkę – gruczoł produkujący serotoninę, zwaną hormonem szczęścia. Jeżeli czujesz, że przez swoje zmęczenie masz sporo zaległości nie rzucaj się w wir pracy wraz z rozpoczęciem weekendu, ale postaraj się zrelaksować. Jeden wieczór przeznaczony na lenistwo przy ulubionym serialu czy książce może sprawić, że poczujesz się lepiej, a obowiązki nie zając… :)

W zdrowym ciele zdrowy duch

Aktywność fizyczna jest ważna dla zachowania dobrego samopoczucia. Jeżeli nie trenujesz regularnie, nie katuj się idąc na siłownię czy przebiegając od razu dystans 10 km po długiej przerwie. Nawet szybki marsz pozwala na podniesienie ciśnienia, dzięki czemu nasz mózg i serce są lepiej dotlenione. Sposobem na relaks może być także wybranie się na basen. Pływanie koi i odpręża dzięki regularnemu oddychaniu, a woda amortyzuje stawy, co pozwala uniknąć Ci kontuzji. Spróbuj namówić swoich znajomych na wspólne ćwiczenia. Nie dość, że możecie się wzajemnie motywować, to dodatkowo spędzanie czasu w przyjaznym towarzystwie pozwoli odpędzić Ci złe myśli.

A co jest według mnie najważniejsze – zamiast skupiać się na negatywnych stronach wiosennej pory, cieszmy się nadchodzącym latem :)

Magdalena Frej

Magdalena Frej

Z rozsądku - studentka finansów i rachunkowości. Wolny czas z przyjemnością poświęcam na czytanie książek, polskie kino i sport. Zakochana w polskich górach, marzę by kiedyś tam zamieszkać na stałe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *