Reklamacje i zwrot w pigułce.

Zwrot i reklamacja produktu kupionego stacjonarnie i przez Internet

Nie podoba Ci się produkt, który zamówiłeś stacjonarnie lub przez Internet? Rozmyśliłeś się, czy może towar nie nadaje się do użytku? Żaden problem! Możesz dokonać zwrotu lub reklamacji, a pomoże Ci w tym kilka cennych porad zamieszczonych poniżej.

Zakupy internetowe stają się dla nas codziennością. Kupujemy towar zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Niestety, nie zawsze jesteśmy w pełni zadowoleni z nabytego towaru. Zwłaszcza, gdy okazuje się on: uszkodzony, niekompletny lub niezdatny do używania zgodnie z przeznaczeniem.

Co wtedy zrobić? Zareklamować albo zwrócić. I to nie, licząc na dobrą wolę sprzedawcy, ale korzystając z przywilejów, które gwarantuje nam prawo. W takiej sytuacji, z ratunkiem przychodzi nam możliwość reklamowania lub zwrotu, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 poz. 827). Mało kto, jednak, ma ochotę na przetrząsanie aktów prawnych, gdy zachodzi potrzeba zwrotu pochopnie kupionej pary butów. Dlatego też, poniżej, prezentuję kilka informacji przydatnych w tej kwestii.

Po pierwsze, sprawdź czy jesteś konsumentem i czy w związku z tym przysługują Ci prawa ze wspomnianej wcześniej ustawy – czy masz prawo reklamować lub zwracać produkt. Warunkiem jest, abyś zakupu dokonywał jako osoba fizyczna (nie poprzez fakturę na firmę) u – mówiąc ogólnie – przedsiębiorcy. W przypadku sklepów stacjonarnych problemu nie ma – dostajesz paragon (tak, to podstawa reklamacji/zwrotu, więc warto zawsze go zabierać), na którym jest nazwa przedsiębiorstwa. W przypadku zakupów online sprawdź to wcześniej, zwłaszcza korzystając z takich portali jak Allegro, OLX, czy eBay i przed zakupami zerknąć na informacje dotyczące sprzedającego – gdy okaże się on osobą prywatną, nie możemy reklamować – i na opinie o sprzedawcy. Po co kupować u kogoś, na kogo wszyscy się skarżą?

Uwaga!
Nie masz możliwości reklamowania także wtedy, gdy kupując wiedziałeś o istnieniu danej wady, np. gdy towar był przeceniony ze względu na zdarcie materiału czy wcześniejsze używanie (case second handów). Jeśli jednak później pojawią się dodatkowe uszkodzenia – zgodnie z prawem – możesz je reklamować.

Zwrot przy zakupach online

Kupując przez Internet, zyskujesz jeszcze jedno prawo – możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania zakupu. Jak zwrócić towar? Złóż sprzedawcy oświadczenie woli (czyli: wyślij maila albo oświadczenie pocztą) i odeślij towar, a później czekaj na zwrot pieniędzy. Kupiłeś coś, a sprzedawca zapomniał Cię poinformować o prawie zwrotu (nie napisał o tym na stronie, ani nie wysłał gotowego oświadczenia zwrotu wraz z zakupem)? Termin zwrotu dla Ciebie wydłuża się do 12 miesięcy od dnia zakupu. Jeśli sprzedawca w ciągu owych 12 miesięcy poinformuje o możliwości zwrotu, to 14 dni na zwrot liczy się od momentu otrzymania przez Ciebie tej informacji. Przy stacjonarnych zakupach, sklep może dać Ci prawo do zwrotu – tak jest w popularnych sieciówkach. Informacji szukaj na odwrocie paragonu lub stronach/ regulaminach sklepów.

A jak ma się sprawa z reklamacją? Na poinformowanie sprzedawcy o niezgodności towaru z umową masz 2 lata od dnia zakupu. A jeśli reklamacja złożysz w ciągu 6 miesięcy, to pojawia się domniemanie istnienia wady w dniu zakupu – czyli to przedsiębiorca musi udowodnić, że wady nie było, gdy sprzedawał Ci swój towar. Po 6 miesiącach, to Ty musisz wskazać, że wada nie wyniknęła z niewłaściwego użytkowania. To drobiazg, o którym warto wiedzieć, choć nie wpływa on zbytnio na treść samej reklamacji. Przy terminach, pamiętaj jeszcze o 2 miesiącach między stwierdzeniem wady a złożeniem reklamacji. Jeśli powiesz, że wada pojawiła się w styczniu, a reklamujesz w maju, to żaden przepis już tu nie pomoże.

Czego możemy żądać?

To zależy, kiedy kupiłeś produkt. Jeżeli przed 1 stycznia 2015 r., to w pierwszej kolejności masz prawo żądać naprawy lub wymiany danego przedmiotu (decyzję o tym, który z tych kroków poczynić, podejmuje przedsiębiorca).  Dopiero w przypadku, gdy jest to zbyt kosztowne lub niemożliwe, możesz domagać się obniżenia ceny, ewentualnie odstąpić od umowy. Uprawnienia dotyczące towaru kupionego po 1 stycznia 2015 r. są zdecydowanie korzystniejsze dla konsumenta.  Możesz zadecydować, czy chcesz naprawy, wymiany, obniżenia ceny towaru, czy też odstąpienia od umowy (choć to ostatnie jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy wada towaru jest istotna). Pamiętaj, przy zakupach online, że to Ty ponosisz koszty wysyłki, ale jeśli sklep internetowy, w którym kupowałeś, ma punkt stacjonarny, to sprawdź czy nie możesz reklamować towaru stacjonarnie, zamiast go wysyłać.

Wiesz już, kiedy możesz reklamować, jakie obowiązują terminy, oraz czego możesz żądać. Pozostaje jeszcze tylko napisać pismo reklamujące towar. Jak napisać dobre pismo reklamacyjne? O tym w następnym artykule o reklamacji. Śledź bloga i bądź na bieżąco.

Łukasz Wójcicki
NZS Uniwersytetu Wrocławskiego

Autor Gościnny

Autor Gościnny

Artykuły pisane przez autorów, występujących na blogu NZS gościnnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *